Stadion Narodowy i "Prosta Tower" - Warszawa

W dniu 21.05.2010 odbyła się wycieczka, zorganizowana przez dwa koła naukowe „Conkret” oraz TOB do „stolycy”. Wyjazd z Dworca Głównego zaplanowaliśmy na godzinę 5.20, a do Warszawy dojechaliśmy o 8.30.

Około godziny 10:00 rozpoczęliśmy zwiedzanie pierwszego obiektu zainteresowań „PROSTA TOWER”. Po budowie oprowadził nas Project Manager Andrzej Wyderka, który zapoznał grupę z obecnie prowadzonymi pracami. Rozpoczął od omówienia architektury konstrukcji, w której ciekawym elementem jest specjalny kształt ściany nośnej pełniącej równocześnie funkcję elewacji. Następnie pokazał grupie najciekawsze aspekty powstającej budowy. Przy okazji „zwiedzania” kondygnacji podziemnych zapoznał nas z techniką wykonywania ścianek szczelinowych oraz ze specjalnie zastosowaną metodą wykonania poziomej przesłony hydroizolacyjnej, uszczelniającej dno wkopu oraz zapewniającej stateczność przed wyporem wód podziemnych. Udało się to dzięki zastosowaniu specjalnego spoiwa uszczelniającego wykonanego na bazie modyfikowanych glin (zgodnie z technologią PRGW). Niewielka ilość przecieków, pomimo wysokiego poziomu wód gruntowych zadziwiła nawet opiekunów naszej grupy.

Następnym punktem naszej eskapady do Stolicy było zapoznanie się ze stanem prac prowadzonych na Stadionie Narodowym. Oprowadzający nas pracownik Generalnego Wykonawcy rozpoczął od zapoznania nas z projektem architektonicznym obiektu. Bryła stadionu to żelbetowy pierścień o kilku kondygnacjach i elewacji w polskich barwach narodowych. Konstrukcja dachu stanowiąca stalowy ring, będzie pracować niezależnie od konstrukcji żelbetowej stadionu. Cały obiekt składać się będzie z 9 poziomów, w tym dwóch pod płytą boiska. Ciekawe jest też rozwiązanie przekrycia stadionu, który stanowić będzie specjalnie rozwijana membrana – podczas deszczu całkowite zamknięcie dachu potrwa mniej niż 10 minut. Uczestnicy wyprawy brali również czynny udział w testowaniu krzesełek przyszłego Stadionu Narodowego. Po zapoznaniu grupy z założeniami projektu budowy „ przewodnik” zaprowadził nas na plac budowy, gdzie mogliśmy obejrzeć postęp prac od środka. Zmęczeni i głodni opuściliśmy stadion i udaliśmy się do hotelu, aby się posilić i odpocząć przed dalszymi atrakcjami, które czekały na nas w stolicy.

Około godz. 19 udaliśmy się do multimedialnego Muzeum Fryderyka Chopina. Była to okazja do wyciszenia się i posłuchania muzyki tego wielkiego polskiego kompozytora. Na zakończenie dnia udaliśmy się na spacer po warszawskiej starówce. Po powrocie do hotelu wszyscy z niecierpliwością czekaliśmy na „walkę wieczoru”. Następnego dnia „wyspani i po obfitym śniadaniu” udaliśmy się do Muzeum Powstania Warszawskiego. Pobyt w tym obiekcie przysporzył nam wielu niezapomnianych wrażeń, dzięki sposobowi w jaki przedstawiona jest tam historia tych tragicznych dni Warszawy i Polski. Po obiedzie obejrzeliśmy jedną ze stacji metra – Plac Wilsona, która zdobyła tytuł najładniejszej stacji metra na świecie. Około godziny 17 cała grupa udała się na dworzec Warszawa Centralna, aby zająć miejsca w pociągu udającym się do Krakowa. I znów podróż pełna wrażeń…

Z niecierpliwością czekamy na kolejne wyjazdy!!

ZDJĘCIA

[Michał Ostręga]

Poprawiony (środa, 24 listopada 2010 15:56)