Wyprawa na budowę stadion Cracovii

Aż ciarki przechodzą na myśl o zbliżających się w 2012 roku Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, tym bardziej, iż mamy zaszczyt być jednym z gospodarzy tej fantastycznej imprezy. Postanowiliśmy więc sprawdzić jak ma się budowany w Krakowie stadion Klubu Sportowego Cracovia, który co prawda sam nie należy do grona obiektów na których odbędą się Mistrzostwa, ale ma stanowić nowoczesną bazę treningową dla naszych piłkarzy. Zwiedzenie budowy zawdzięczamy jednemu z wychowanków naszego Koła, który pracuje bezpośrednio na placu budowy jako członek kadry technicznej – serdecznie dziękujemy za zaproszenie!

 

Wizytę podzielono na 2 tury – pierwsza odbyła się w czwartek 25 marca a kolejna w 4 dni później. Przywitani przez kierownika administracyjnego budowy – Pana Zbigniewa Fusa ruszyliśmy przed siebie wprost na płytę przyszłego boiska. W celu zachowania swobody w transportowaniu materiałów i elementów trybuny jak i jej zadaszenia pozostawiono wjazd technologiczny do środka wznoszonego stadionu od strony ulicy Kałuży. 

Pierwszą cechą, jaka rzuca się w oczy są różne poziomy i odmienna konstrukcja przekryć każdej z 4 trybun. Najwyższa a zarazem stanowiąca największe wyzwanie inżynierskie jest część przylegająca do ulicy Salwatorskiej – robiący niesamowite wrażenie wspornik kratowy z wykratowaniem typu N (modelowany w programie RM-Win), na którym będzie rozpięte mleczne przekrycie, utwierdzono w słupach o przekroju prostokątnym i nietypowej konstrukcji, których sztywne zbrojenie stanowi dwuteowa blachownica. Problem zapewnienia współpracy pomiędzy betonowym kołnierzem słupa a stalowym rdzeniem rozwiązano w sposób popularny dla konstrukcjach mostowych - wykorzystując stalowe trzpienie o kształcie grzybkowym na całej powierzchni środnika. Włączono do współpracy również żelbetowe stropy wykorzystując je, jako przepony usztywniające, co osiągnięto przez połączenie zbrojenia płyt z kształtownikiem rdzenia słupa za pośrednictwem dospawanych prętów zbrojeniowych. Posadowienie każdej z części zaprojektowano w formie płyty fundamentowej z pogrubieniem pod słupami przekrycia, kotwiąc w niej stalowe blachownice.

Znaczna część stropów wykonano na deskowaniu traconym w postaci blachach trapezowych, co przyspieszyło prace i pozwoliło zaoszczędzić na osprzęcie zmniejszając tym samym koszty poniesione przez wykonawcę z tytułu transportu i ewentualnego wypożyczenia niezbędnego deskowania. Klasycznym już rozwiązaniem dla stadionów wykorzystanym również w tym przypadku były prefabrykowane elementy trybun – siedziska jak i konstrukcja wsporcza. Ze względu na wysokie koszty dzienne utrzymania budowy kierownik podjął decyzję o przyspieszeniu prac, co pozwoliło znacznie skrócić czas przewidziany na wzniesienie konstrukcji nośnej zapewniając, że inwestycja nie tylko zostanie wykonana z mniejszym nakładem środków finansowych, ale również przed terminem!

Podgrzewana murawa, doskonała widoczność z każdego miejsca i zakwalifikowanie stadionu do obiektów sportowych klasy A wróżą sukces, którego Klubowi Sportowemu Cracovia, jaki wykonawcy i projektantom obiektu szczerze życzymy. Trzymając kciuki za naszych piłkarzy z góry gratulujemy samych niezapomnianych zwycięstw na nadchodzących mistrzostwach Euro 2012 (!) – Studenci i Opiekunowie Koła Naukowego CONKRET ;]



ZDJĘCIA

 



[Dawid Łątka]

Poprawiony (środa, 24 listopada 2010 16:00)

 

Dodaj swój komentarz

Imię:
Twój email:
Komentarz: