"Organizacja budowy asfaltowych nawierzchni drogowych"

Tytuł: "Organizacja budowy asfaltowych nawierzchni drogowych"

Autorzy: Włodzimierz Martinek, Zbigniew Tokarski, Kazimierz Chojnacki

Wydawnictwo Naukowe PWN,  2012 r.

 

Recenzowana książka jest kompleksowym omówieniem całego procesu budowy drogi mieszczącym się na niespełna 490 stronach. Z racji na mnogość poruszanych zagadnień autorzy musieli dokonać wyboru, które z tematów rozwinąć, o których tylko wspomnieć, a które pominąć. Dlatego kluczowym kryterium, niezbędnym do oceny tego tytułu, jest przywołanie docelowego odbiorcy książki, którym według zapisów ze wstępu są studenci kierunków związanych z drogownictwem, uczniowie techników drogowych oraz osoby pracujące w branży drogowej pragnące odświeżyć swoją wiedzę. Domyślamy się zatem, że w książce główny nacisk położony jest na fundamentalne zagadnienia związane z drogownictwem, tak też jest w rzeczywistości.

Poprzez lekturę ośmiu rozdziałów zdobywamy szeroki pogląd na przygotowanie, technologię produkcji, kierowanie, optymalizację i utrzymanie inwestycji drogowych. Wszystkie te zagadnienia zostały ułożone w logicznie wynikające po sobie rozdziały. Dodatkowo w treści ukryte są definicje podstawowych pojęć związanych z drogownictwem, które w subtelny sposób zostały wyróżnione poprzez techniki edytorskie. Dzięki temu zabiegowi czytelnik nie jest znudzony encyklopedyczną formą definicji, które są niezbędne w tym przypadku. Ponadto książka została podzielona na szereg podrozdziałów tworząc przejrzystą i łatwą w nawigacji strukturę.  Na uwagę zasługuje przyjazność użytego języka. Bez wątpienia jest on
w pełni zrozumiały dla uczniów i studentów, a zarazem profesjonalny dla doświadczonych inżynierów. Autorzy z łatwością przeplatają opis tradycyjnych podejść i technologii, z nowoczesnymi ich odpowiednikami oraz zagadnieniami ochrony środowiska, które obecnie są kluczowym argumentem w procesie decyzyjnym. Jest to rzadko spotykana cecha książek o tematyce technicznej, które zazwyczaj wyraźnie rozgraniczają te dwa nurty.

Bogaty zbiór prostych, w dobrym znaczeniu tego słowa, i przejrzystych schematów, wykresów, zdjęć i rysunków pozwala poprzez rzut oka zrozumieć złożoność wielu zagadnień. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na konsekwentne i trafne zabiegi edytorskie. Poprzez odpowiedni dobór czcionki, zakreśleń lub innych form przyciągania wzroku, bez problemu odnajdujemy interesujące nas zagadnienie lub przykłady obliczeniowe.

Pomimo poruszenia bardzo wielu problemów, w książce brakuje pewnych cech poradnika, czyli opisu prostych metod sprawdzania parametrów poszczególnych robót w terenie, sposobów rozwiązywania problemów, czy też możliwych rozwiązań alternatywnych. Są to kluczowe zagadnienia, które mogą interesować docelowego odbiorcę tytułu, czyli osobę rozpoczynającą swoją przygodę z drogownictwem. Pewną formą pomocy w poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania są bogate odwołania do literatury zamieszczone na końcu każdego z rozdziałów.

Podsumowując należy jeszcze raz podkreślić, że jest to książka bardzo przyjazna dla czytelnika. Bez wątpienia jest to obowiązkowa lektura dla adeptów drogownictwa, gdyż poprzez jej lekturę posiądą podstawową wiedzę o niemal wszystkich zagadnieniach związanych z procesem budowy drogi. Pozostaje jednak pytanie czy jest to pozycja godna polecenia praktykom drogownictwa. Myślę, że wielu z nich może być rozczarowanych elementarnością większości poruszanych zagadnień, jednak w myśl zasady, iż najbardziej praktyczna jest dobra teoria, również i ta grupa czytelników powinna ze zrozumieniem i pokorą pochylić się nad tym tytułem.

Mateusz Ciołek, rok V, Budownictwo WIL PK

 

Dodaj swój komentarz

Imię:
Twój email:
Komentarz: