Wycieczka na Dworzec PKP w Krakowie 29.04.2011

 

Po lekkim, zimowym zastoju nasze koło wznowiło zwyczaj wizyt na budowach. Tym razem udaliśmy się na budowę dworca PKP w Krakowie, którego generalnym wykonawcą jest firma KPBP Budus z Katowic, wykonywała ona m.in. stadion Cracovii. Mimo, że informacja o wyjściu pojawiła się tuż przed dniem planowanej wycieczki, udało się zgromadzić sporą grupę studentów. Jest to zapewne związane ze specyfiką budowy. Dotychczas dane nam było wizytować obiekty, które w przyszłości prawdopodobnie nie będziemy zbyt często odwiedzać. Dworzec jest budynkiem użyteczności publicznej, więc każdy jeszcze będzie miał okazje podziwiać efekt prowadzonych prac, wracając choćby do domu czy jadąc na wycieczkę.

Na miejscu budowy przywitał nas pan Ochroniarz, a także spory hałas, przez który trzeba było mocno wsłuchiwać się w to, co chciał nam przekazać Kierownik Budowy. Budowa podziemnej części dworca PKP jest właściwie ostatnim etapem powstającej od 40 lat zabudowy. Z racji tego większość prac ma charakter remontowo-renowacyjny, polegający na dostosowaniu istniejącej konstrukcji do nowej idei architekta. Niezbędne było przeprowadzenie ekspertyz, które pozwoliły wskazać elementy nadające się do dalszego użytkowania oraz te, które należy wzmocnić. Mimo wizji lokalnych i dokumentacji powykonawczych z wcześniejszych robót budowlanych, dopiero na etapie prac „wyszło” wiele niezgodności, dlatego też pierwotny projekt w dużej mierze rozmija się z rzeczywistością. Wykonawcy radzą sobie z tym problemem zatrudniając projektanta, który na bieżąco wprowadza potrzebne zmiany. Przebudowa to zdecydowanie trudniejszy „kawałek chleba” niż budowa od podstaw.

Okazało się, że budowlańcy dworca PKP nie mają zbyt wielu prac związanych z żelbetem, które najbardziej nas interesują. Nowymi elementami konstrukcyjnymi są głównie monolityczne schody i niecki pod schody ruchome. Mieliśmy okazje obejrzeć schody o ciekawej i nietypowej konstrukcji – podwieszane do konstrukcji stalowej. Po zapoznaniu się z prowadzonymi pracami na placu budowy, tradycyjnie udaliśmy się do biura by obejrzeć dokumentację projektową i zadać kierownikowi nurtujące nas pytania. Dowiedzieliśmy się m.in., że kontrakt realizowany jest wg zasad Fidica, co oznacza, że pośrednikiem stojącym na straży interesów zarówno wykonawcy jak i inwestora jest Inżynier Kontraktu. Budowany obiekt znajduje się w centralnym miejscu. Łączy dworzec autobusowy z galerią, zaś poniżej znajduje się tunel szybkiego tramwaju, gdzie także prowadzone są remonty. W sumie na budowie pracuje nawet do 120 osób, większość właśnie na najniższej kondygnacji, gdzie ze względów bezpieczeństwa nas nie prowadzono.

Planowany termin zakończenia budowy to czerwiec 2012. Co prawda Xavi, Iniesta i inni wirtuozi piłki kopanej będą biegać po boiskach innych polskich miast, jednak Kraków, jako miasto niezwykle atrakcyjne turystycznie na pewno podczas EURO zostanie nawiedzone przez tłumy kibiców. Cieszy więc fakt, że goście z innych krajów nie będą musieli oglądać wystających prętów zbrojeniowych (przez przechodniów zwanych „drutami”), które dotychczas mieliśmy okazje „podziwiać”. Miejmy nadzieje, że spodziewana atrakcyjność po wykończeniu obiektu, zamaskuje także ciemne strony związane z historią tego miejsca, które lepiej niech pozostaną znane jedynie uczestnikom wyprawy.

Po podziękowaniach dla Kierownika Budowy, wróciliśmy do pobliskiej galerii, wzbudzając uśmiech na twarzy przechodniów. Na koniec zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie w naszych „wyjściowych” strojach i tak skończyła się ta krótka, ale jakże inna od wcześniejszych, wyprawa organizowana przez koło CONKRET. Inna, oczywiście nie znaczy gorsza.

Urszula Wójtowicz

Grzegorz Rozenbajgier

Poprawiony (wtorek, 03 maja 2011 18:00)

 

Dodaj swój komentarz

Imię:
Twój email:
Komentarz: